[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:NB] [cle1: SECONDES Lang:NB]

NYE ELEKTRISKE VAREBILER FRA CITROËN

Nyttekjøretøy har alltid vært viktig for Citroën – nå er vi klare til å gjennomfør en omfattende elektrifisering av våre varebiler.

Det betyr at alle både Berlingo, Jumpy og Jumper blir tilgjengelig som elbiler, like praktiske, fleksible og komfortable som de alltid har vært. Først ut er Jumpy som kommer i salg neste år.

Elbiler har mange fordeler. I tillegg til nullutslipp i alle sammenhenger, sørger lav støy og høy komfort for et bedre bilhold.

Elektrifisering av modellene er en helt naturlig del av den tunge satsingen Citroën gjør på varebil. Gjennom sin 100 år lange historie har nyttekjøretøy vært viktig for Citroën. Nå lanserer vi andre generasjon elektriske varebiler.

Berlingo Electric har vært med på å brede grunnen for utslippsfri varetransport. Gjennom en elektrifisering av alle sine varebiler, tar nå Citroën neste steg for å bidra til å nå målene som er lagt for fremtidens transportløsninger.

FØRST UT: CITROËN JUMPY

jumpy

Etter lanseringen av Citroën Jumpy i 2016 har 135.000 utgaver rullet ut på veiene. Robust og med stor lastekapasitet har den blitt svært godt mottatt av sine brukere.

Den passer like godt på anleggsområdet utstyrt med høyere bakkeklaring, firehjulsdrift og beskyttelsesplater, som den gjør for komfortabel landeveiskomfort med åttetrinns automatkasse og moderne førerassistansesystemer.

For å gjøre varelevering rundt og i byene enda mer miljøvennlig, lanserer Citroën en helelektrisk versjon av Jumpy allerede neste år.

Bygget på Groupe PSAs EMP2-plattform, optimalisert for ulike drivstoff og drivlinjer, beholder den sine praktiske egenskaper, samtidig som den tilfredsstiller nye krav.

TO BATTERIPAKKER

Nye Citroën Jumpy kommer med to batteripakker. En på 50 kWh som gir en rekkevidde etter WLTP på 200 kilometer, og en på 75 kWh med en rekkevidde på 300 kilometer.

Begge batteripakker kan utnytte moderne ladeinfrastruktur. Fra vanlig stikkkontakt til 100 kw supercharger. Wallbox kombinert med normalladeinntak på henholdsvis 7,4 kW og 11 kW er også mulig.

Med 100 kW supercharger lades batteriet på 50 kWt til 80 prosent på 30 minutter, og batteriet på 75 kWt når 80 prosent på 50 minutter.

De elektriske varebilene vil på de fleste områder ha tilsvarende ytelser som dagens fossile varianter. Jumpy kommer i tre lengder (4,6 m., 4,95 m. og 5,3 m), med en lastekapasitet på henholdsvis 4,6 m3, 5,3 m3 og 6,1 m3.

I tillegg vil de elektriske modellene bli levert som chassis, noe som betyr en rekke muligheter for påbygg.

Nye elektriske Jumpy vil selvsagt også leveres med tilhengerfeste. Nyttelasten blir rundt 1.200 kilo avhengig av modell.

Top